Mereka yg ku sayang...

Ahad, 22 April 2012

-Bab 5-


“Nak  turun  ke  tak  nak ni?  Turun..  Eh,  tak  payah  la.  Tapi  kalau  tak  turun  nanti, diorang  cakap  apa  pulak.  Turun?  Nanti  aku  yang  sakit  hati.  Hish,  kenapa  la  diorang  buat rancangan  yang  terlampau  ‘bagus’  nak  bermalam  di  rumah  aku  ni?  Ibu   dengan  ayah suka  pulak  diorang  bermalam  di  sini.  Turun?  Tak?” Sudah hampir  setengah   jam Aira mundar  mandir  di  dalam  biliknya  dan  berfikir  adakah  wajar  untuk  dia  menyertai  keluarganya  dan  tetamu  mereka  makan  malam.

 

Rambutnya  yang  disisir  rapi  sebentar  tadi  hampir  kusut  lantaran  terlampau  memikirkan  rancangannya  untuk  turun  makan  malam  atau  tidak. Sayup-sayup  kedengaran  gelak  ketawa  Liyana  bersama  Ibunya.  Entah  apalah  yang  menggeletek  hati  mereka  berdua  tu.  Aira  langsung  tak  mahu  ambil  peduli.  Hairil  dan  ayah?  Mungkin  sedang  berehat  sambil  membaca  akhbar  atau  menonton  siaran  berita  di  kaca  televisyen.

 

‘Hah,  tension  aku  dibuatnya!’  Gomel  Aira  lalu  menghempaskan  tubuhnya  di  atas  katil.   Dia  yang  kebuntuan  akhirnya  mengambil  keputusan  untuk  mendiamkan  diri  di  dalam  biliknya.  Bukanlah  dia  seorang  yang  tidak  menghormati  tetamu.  Tetapi,  dia  takut  tidak  dapat  mengawal  mata,  hati  dan  perasaannya  pabila  melihat   adegan  mesra   dan romantis  Hairil  bersama  Liyana.

 

Tok..Tok..Tok…  Pintu  biliknya  diketuk  perlahan.

 

“Siapa  tu?  Masuklah..” Arah  Aira  pelahan.  Dia  yang  sudah  enak  berbaring  di  atas katil  terasa  malas  untuk  bangun  daripada  pembaringannya. Aira   mula   melelapkan  matanya.  Letih  keluar  menonton  wayang  bersama  Ammar  dan  Hani  pun  masih  belum  hilang.

 

Beberapa  minit  kemudian,  kedengaran  pintu  diketuk  lagi.  Aira  yang  baru  setapak  memasuki  alam  mimpi  terkejut.  Dia  yang  merasakan  tidurnya  diganggu  berasa  geram.  Lantas  dia  bangun  dan  segera  menuju  ke  arah  pintu  kamarnya.

 

‘Aku  suruh  masuk, tak  nak  masuk.  Main  ketuk-ketuk  pulak.  Ingat  ini  rancangan  Ketuk-Ketuk  Ramadhan  ke?   Eh,  bukan  ke  bulan  puasa  lambat  lagi?  Apa  yang  aku  mengarut  ni?’  Tanya  Aira  bingung. Tangannya  mula  menggaru-garu  hidungnya  yang  tak  gatal  dan  tersengeh  sendiri.

 

Dengan  penuh  semangat, Aira  menarik  daun  pintu.  Gerakan  drastiknya  membuatkan  lembaga  yang  sedang   bersandar  di  sebalik  pintu  terjatuh  dengan  jayanya.

 

‘Gededuk!’  Macam  nangka  busuk  terlerai  daripada  tangkainya.  Aira  yang   masih  terkejut  hanya  terpaku  melihat  lembaga  itu  cuba  bangun  sambil  menggosok-gosok  pinggangya  yang  sakit.

 

            “Adoii.. Patahlah  pinggang  aku  macam  ni.  Aira  buat  apa  terpacak  macam  tiang  elektrik  kat  situ?  Tolonglah  abang…  Sakit  ni.”  Mohon  Hairil  sambil  menghulurkan  tangannya  meminta  bantuan  daripada  Aira.  Aira  yang   baru  tersedar  pantas  menyambut  huluran  tangan  Hairil.  Dia  lantas  memimpin  Hairil  ke  arah  katilnya  dan  mendudukkan    Hairil  di  situ.  Pintu  kamarnya  pula  dibiarkan  terbuka  luas  agar  tidak  mendatangkan  syak   wasangka  kepada  sesiapa.

 

“Sakit  ke?”  Tanya  Aira  perihatin,  dengan  riak  wajah  tak  bersalahnya.  Dia  hanya  mampu  memandang  Hairil  yang  sedang  menggosok-gosok  pinggangnya  yang  sakit.

 

            “Soalan  apa  yang  Aira  pakai  ni?  Mesti  la  sakit…”  Rungut   Hairil.  Sengaja  dia  beraksi  seolah-olah  dia  sakit   teruk.  Hairil  memandang  Aira  yang  duduk  jauh  darinya.  Kadangkala,  Hairil  merasakan  hubungannya  dengan  Aira  tak  seperti  dahulu.  Aira  sekarang  amat  jauh  bezanya  dengan  Aira  yang  dikenalinya  dahulu.  Kelakuan  dan  bicara  Aira  seolah-oleh  mereka  baru  berkenalan  sebulan  dua.

 

‘Eh,  Aira  tak  pakai  tudung?’  Baru  Hairil  sedari  Aira  tidak  bertudung  litup  seperti  selalu.  Agak  lama  rasanya  Hairil  tidak  melihat  mahkota  milik  Aira.  Rambut  Aira  juga  semakin  panjang  dan  lebat.  Masih  teringat  lagi  dia  akan  kerenah  Aira  suatu  ketika  dahulu.  Aira  yang  berpakaian  sekolah  berlari-lari  anak  menuju  ke  arahnya  dengan  membawa  sikat  dan  getah  rambut.  Sengaja  dia  ingin  bermanja  dengan  ‘abang’nya  itu

 

            “Abang  tengok  apa?”  Tanya  Aira  gusar  apabila  dia  mendapati  Hairil  merenungnya  lama.  Sedikit   sebanyak  perasaannya  bercampur  baur.

 

*****



            “Biar  betul,  makcik?”   Tanya  Liyana.  Terkejut  dia  mendengar  cerita  Puan  Maznah.

 

            “Betul...  Bersungguh-sungguh  betul  Hairil  tu  cakap  pada  auntie  dan  uncle  dia  nak  melamar  Aira  lepas  habis  SPM.  Kami  mula-mula  tu  terkejut  jugak.  Ialah,  diorang  berdua  tu  memang  macam  belangkas.  Kesana,  kemari  berdua.  Ada  satu  masa  dulu,  dia  tak  nak  acik  sikatkan  rambut  dia.  Nak  jugak  tunggu  Hairil  balik  sekolah,  siapkan  dia.  Nampak  aja  Hairil  turun  daripada  bas,  terus  dia  lari  bawak  sikat  dan  getah  rambut.  Terkejut   Hairil  dibuatnya”  Cerita  Puan  Maznah,  tersenyum  sendiri.  Terkenangkan  anak  daranya  yang  seorang  itu.  Dialah  racun,  dialah  penawar  dalam  keluarga  mereka.

 

            “Bukan  itu  aja, Yana.  Selalu  jugak  dia  pergi  menyemak  dalam  bilik  Haril.  Buat  kerja  sekolah  dekat  situ,  main  dekat  situ.  Sampai  tidur  pun,  dia  tidur  dengan  Hairil.  Macam-macam  betul  budak  Aira  tu.”  Sampuk  En. Rashid  pula  sambil  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Dia  yang  terasa  bosan  menonton  televisyen  sendirian  mengambil  keputusan  untuk  bersembang  bersama  Liyana  dan  isterinya  di  dapur.

 

‘Biar  betul  sampai  begitu  sekali  keakraban  mereka?  Tapi,  takkanlah  kemesraan  mereka  tu  macam  abang  dan  adik  aja?  Mustahil  tak  ada  perasaan  lain.’ Gumam Liyana sendiri.

 

*****

 

            Ammar  masih  berbaring  di  atas  katilnya.  Sekejap  dia  baring  telentang,  meniarap  dan   kemudiannya  pula  mengiring.  Dia  resah  semacam.  Masih  terngiang-ngiang  lagi  perbualannya  dengan  Didiey  petang  tadi.

 

“Kau  sebenarnya  suka  Aira,kan?”

 

“Firasat.  Firasat  aku  mengatakan  kau  ada  menyimpan  perasaan  pada  Aira.  Kalau  tak,  takkanlah  kau  masih  single.  Kebanyakan  lelaki  zaman  sekarang  ni,bila  masuk  form  one  je  dah  pandai  nak  couple  bagai.” 

 

Suara  Didiey  bagaikan  pemain  dvd  yang  sentiasa  berputar  di  corong  telinganya.  Dia  mula  terfikir,  adakah  ralevan  pandangan Didiey  itu?

 

            ‘Aku  suka  Aira  ke?’  tanya  Ammar  sendiri.  Ammar  mula  bersandar  di  kepala  katil,  cuba  muhasabah  diri  dan  mengenali  hati  dan  perasannya  sendiri.

 

Namun,  semakin  dalam  dia  menyelami  isi  hatinya,  dia  semakin  keliru  dengan  perasaannya  sendiri.  Dia  memandang  kosong  dinding  yang  kaku  di  hadapannya.  Sekosong  pandangan  pertamanya  sewaktu  bertentang  mata  dengan  Aira.  Aira  yang  comel,  berpakaian  kemas,  bijak  berbicara  dan  peramah  orangnya.  Perkara  yang  paling  mengagumkan  Ammar  tentang  diri  Aira,  keberaniannya.

 

            “Hoi!  Apa  yang  korang  buat  tu?  Kecik-kecik  lagi  dah   tunjuk  samseng!”  Jerkah  seorang  budak   perempuan   yang  comel   pada  sekumpulan  pelajar   yang  sedang  membuli  seorang   budak  lelaki  di  padang sekolah.

 

            “Weyh, Haikal.  Kau  tengok budak ni. Dia datang nak selamatkan pakwe dia la..”  Kata  salah  seorang  daripada  mereka. 

ketua  geng   budak  nakal  di  sekolah  mula  menghampiri  Aira  yang  sedang  bercekak  pinggang. 

 

Aira  yang  mula  berasa  gentar  hanya  tercegat  di   situ.  Sengaja  dia  membuat  riak  wajah  bengis  untuk   menunjukkan  keberaniannya.  Siapa  yang  tak  mengenali  Haikal?  Meskipun  baru  memasuki  sekolah  di  Tahun  Lima,  dia  sudah  menunjukkan  belangnya.  Mungkin,  faktor  latar  belakang   keluarga  membuatkan  dia  menjadi  agresif  di  usia  muda.

 

            “Weyh, kau   jangan  dekat.  Aku  jerit   karang!” ugut  Aira  pada  Haikal  yang  semakin  menghampiri.  Keberaniannya  semakin  menipis.  Dia  berundur  setapak  demi  setapak  kebelakang  sehinggalah  dia  terperangkap  disebalik  pokok yang meghiasi padang sekolah yang luas itu.   Dia  tau,  peluang  untuknnya menyelamatkan  diri  semakin  menipis.  Itulah, siapa  suruh  tunjuk  berani lagi?

 

Haikal  hanya  ketawa  dan  bergerak  penuh  berani  menghampiri  Aira.  Dua  orang  lagi  rakannya  hanya  melihat  kelakuan  Haikal  sambil  memegang  mangsa  buli  mereka  agar  tidak  terlepas. 

 

            “Abang, apa ni? Abang nak apa? Saya mana ada duit. Mak saya bagi RM2 je. Itupun mak suruh bawak balik 50 sen simpan dalam tabung. Kalau abang nak juga ambik la. Tapi, jangan la apa-apakan kami..”   Rayu  mangsa  buli  itu  tadi.  Dia  yakin   budak  perempuan  yang   ada  hati  ingin  menyelamatkannya  itu  hanya  mencuba  nasib  dan berlagak berani untuk menyelamatkannya.  Tengok   muka  pun  tau   dia  hanyalah  seorang  budak  perempuan  yang  lemah  dan  tak  tau  apa-apa.

 

            “Aik, siapa   yang  nak  selamatkan  siapa  ni?”  Soal  Haikal  keliru  dengan  senyuman  nakalnya.  Dia  berhenti  betul-betul  di  hadapan  Aira.  

 

Aira  yang  merasakan  kemampuannya  dipertikaikan  mengambil  langkah  berani  menendang  kaki  lawannya.

 

            “Adoi!!  Berani  kau,  perempuan!  Kau  fikir  kau  siapa? Kau tu Darjah Satu je. Hormat sikit orang Darjah Lima!”  Haikal  yang  pada  mulanya  hanya  merancang  untuk  menakutkan  Aira  mula  naik  angin.  Dia  pantas  mencengkam  rambut  Aira  dan  menariknya  menghampiri  rakan-rakannya  yang  masih  setia  bersama  mangsa  buli  mereka.

 

            “Adoi, sakitlah  bodoh!  Kau  ingat   tak  sakit  ke?”  Aira  mula  menangis  dan  meronta-ronta  agar  dapat  melepaskan  diri  daripada  cengkaman  Haikal.  Namun,  semakin  dia  meronta,  semakin  sakit  rambutnya  ditarik  oleh  Haikal. 

 

Akhirnya,  Haikal  melepaskan  genggamannya  pada  rambut  Aira  setelah  dia  mendudukkan  Aira  dihadapan  budak  lelaki  yang  mereka  buli  tadi. 

 

“Kau nak tunjuk berani sangat,kan? Siaplah kau…”

 

            “A…ku.. Ak…u…”  Aira  mula  tergagap.  Air  mata  tak  henti-henti  mengalir  daripada  tubir  matanya.  Wajahnya  yang  putih  mula  memerah  bahana  tangisan  dan  esakan   yang  panjang.

 

            “Hah, dah  tergagap  pulak?  Tadi  tunjuk  berani  sangat?” Berang  Haikal.  Dia  sudah  mula  menguis-nguis  tubuh  Aira  yang  terduduk  ketakutan  di  atas  rumput   dengan  kakinya. 

 

            “Haikal,  cepatlah.  Kata  nak  kerjakan   diorang  ni  cukup-cukup.  Nanti  pak  cik  van  sampai,  susah  pulak” gesa  salah  seorang  daripada  mereka.  Herm,  waktu-waktu  macam  ni lah  nak  membuli  pun.  Sementara   menunggu  pak  cik  van  yang  mereka  naiki  mengambil  mereka  daripada  sekolah. 

 

            Dush!!!

 

            “Ad…duh… Sa….kit….Mak…to….lo…ng…..

 

*****

 

            “Abang  buat  apa  datang  bilik  Aira  ni?”  Aira  bertanya  gusar  pabila  mendapati   mata  Hairil  tidak  berkelip  merenungnya.

 

            “Sebenarnya,  ayah  Aira  suruh  abang  panggilkan  Aira.  Turun  makan  malam   bersama”

 

            “Tapi,  kenapa  abang  yang  kena  panggilkan?”

 

            “Mungkin  ayah  Aira  beri  peluang  kepada   kita  untuk  berbincang  hati  ke  hati?”

 

            “Hati  ke  hati?”  Soal  Aira  pelik.

 

Hairil  bangun  dari  duduknya  di  bucu  katil  milik  Aira. Dia  berjalan  menuju  ke  arah  jendela  yang  terbuka  luas.  Lembut  sang  bayu  yang  menyapa  wajahnya  membuatkan  dia  berasa  segar.  Hairil  mengeluh  kecil.  Dia  kemudiannya   menggosok  belakang  tengkuknya  lembut.

 

Aira  tau  mengapa  ‘abang’nya  beriaksi  sedemikian.  Pasti  Hairil  mempunyai   masalah.  Perkenalan  mereka  yang  sekian  lama  membuatkan  Aira  arif  benar  dengan  kelakuan  ‘abang’nya  itu.   Hairil  memusingkan  badannya  dan  bersandar  di  jendela.  Matanya  masih  tidak  lekang  daripada  wajah  Aira.

 

            “Abang  tak  tau  nak  mulakan  daripada  mana.  Tapi,  abang  rasa  hubungan  kita  semakin  jauh, Aira.  Semakin  jauh…” Hairil  mengeluh  lagi.

 

6 ulasan:

  1. erm..berape panjang post yg kite update xkan puaskan hati pembace..sbab, bile dah bace tu...terus nk bce..tup2 dah habis..mcm sye...next en3 please..hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe. sy pun rasa mcm tu jugak.
      Ialah, kalau sy baca novel pun, akn terus mmbaca hingga ke pnghujungnya.
      Bila baca bab demi bab, memang x puas,kan?
      Lg2 kena tunggu 2 atau 3 minggu sekali, baru boleh baca bab seterusnya.
      Next entry? Insya-Allah..
      Terima kasih krn trus mmbaca karya sy.. =)

      Padam
  2. menarik dan saya tertanya2 la pe yg akan terjadi..tapi pendek sangat2 la x puas nak baca...pe pun teruskan upload lagi dan lagi cerita nii:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye, sy pun rasa masih pendek.
      Tp, selalunya satu bab berapa page?
      Sy memang x tau mcm mna nak buat supaya org x ckap:
      "kenapa bab ni pendek? x puas nak baca..."
      Mcm mna nak puaskan hati pembaca?
      Saya keliru dan semakin buntu...
      That's why saya x berani post di p2u..
      Biar semua yg mmbaca di sini berpuas hati dulu.
      Btw, terima kasih krn terus mmbaca.. ^_^

      Padam
  3. bagi saya untuk bab kali nie dah memadai...
    xterlalu panjang n tak terlalu pendek..
    ending bab nie pun bgus sebab bleh bgi pembaca teruja tuk tahu per yg berlaku next....
    syabas la penulis,walaupun bru lagi cerita nie,
    tapi dah menyentuh perasaan pembaca..
    sya dapat selami hati Aira yg betul2 terluka n kecewa...
    sambung cepat2 yekk....xsabar dah nie.....

    BalasPadam
  4. adeh..... lme lg ke nk episode 6?? dh sebln dh ni...

    BalasPadam